Everyone loves the Gili's - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Kelly Janssen - WaarBenJij.nu Everyone loves the Gili's - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Kelly Janssen - WaarBenJij.nu

Everyone loves the Gili's

Door: Kelly

Blijf op de hoogte en volg Kelly

15 Oktober 2016 | Indonesië, Gili Trawangan

Goedemorgen op deze prachtige dag. Heerlijk wakker geworden in een giga tweepersoonsbed met een beetje buikpijn maar daar zullen we het niet over hebben. Doe mijn gordijnen open & zie de palmbomen, ligstoelen en een zwembad. Ik wou dat ik elke dag zo wakker kon worden. Dit is mijn verhaal van mijn avontuur op Gili T, onder & boven water :)

Om 6uur ochtends ging daar me wekker, actie reactie super snel uitgezet want er slapen nog 5 kamergenoten waarvan er 3 zijn uitgeweest. Stilletjes pak ik mijn laatste spullen, kleed ik me om en check of ik niks vergeten ben. Alles gekeken, hop tassen naar buiten om daar bij een kraantje mijn tanden te poetsen want de badkamer deur kraakt zo hard dat heel Sanur wakker zou worden. Naar de receptie om uit te checken & wachten op mijn taxi naar de boot. Natuurlijk was ik veelste vroeg maar Britt, een nederlands meisje die in dezelfde hostel sliep, hield me gezelschap en zou iets later opgehaald worden. Na een klein hapje, twee reispilletjes en een gesprekje verder kwam mijn taxi. Instappen en wegwezen, na de volgende ophaalplek en door maar Pandangbai waar de boot vertrekt. Na drie kwartier rijden kwamen we aan in de haven. Via een bureau de tickets opgehaald en klaarstaan voor als de boot kwam. Het was nog geen 9uur en de warmte was niet te harden met z'n backpack om. In de rij nog staan praten met twee nederlanders en na even wachten de boot op. Tas afgeven en een plekje zoeken, lekker bij het raam voor de frisse lucht en uitzicht. Tuurlijk had ik weer een downie stoel waarvan de leuning niet bleef zitten maarja, ik was onderweg naar de gili's, dit kon ik hebben. Tijdens de boot reis hebben we gewoon dolfijnen gezien, wat een geweldige beesten! Ze sprongen langs de boot voor enkele momenten en toen waren ze al weg. First stop in Lombok, enkele passagiers eruit enkele erin, second stop Gili Air, meer mensen eruit paar erin, last but not least Gili T! Daar was ik dan, aangekomen op 1 van de bountyeilanden van Lombok. Alleen vanaf het strand is het al prachtig, de zee is helder blauw en de stranden schoon. Even moeilijk doen om via een smal, waggel trappetje en daar stond ik op het mooiste eiland dat ik ooit heb gezien. Nog een beetje moe en plakkerig op zoek naar het resort waar ik zou verblijven. Gelukkig was het maar twee minuten lopen & kon ik mijn tas neerzetten achter de balie, ik was er erg vroeg dus mijn kamer was nog niet klaar. Meteen gevraagd waar ik me kon opgeven voor mijn duikbrevet. Bij het resort zit ook een duikschool, super handig voor mij. Naar de instructeurs gelopen en gevraagd wanneer ik kon beginnen. Diezelfde middag zat ik om 5 uur klaar om mijn groepgenoten te leren kennen & de theorie te starten. De theorie was echt heel saai maar wel belangrijk, ik had me al een beetje ingelezen dus sommige dingen wist ik al. Na de theorie heb ik samen met een groepgenootje gegeten en daarna mijn huiswerk gemaakt op me kamer. Wauw wat is me kamer mooi, het is een soort jungle hutje met rietendak waarin een giga tweepersoonsbed staat, wat kastjes een tv & de achterdeur die leid naar een buitendouche, wasbak en toilet. Het is echt prachtig, hier kon ik me wel vermaken.

De volgende dag erg vroeg op om te beginnen met het duikgedeelte, om 8 uur stonden we klaar naast het zwembad om uitleg te krijgen over ons uitrusting. We gingen het zelf in elkaar zetten en controleren. Daarna kregen we heel veel oefeningen onder en boven water. Het was erg leuk en de instructeur was erg blij met ons want we gingen snel. Bij een gemiddelde groep duurde de zwembadsessie tot 1600u maar wij waren 1200 al klaar dus kregen lekker lang pauze. Toen zijn we met zn alle bij een restaurantje gaan eten. Na de pauze ons huiswerk nagekeken en volgende twee hoofdstukken bekijken. Na de filmpjes werd ik meegevraagd door een groepgenootje om een fiets te huren en rondje over het eiland te fietsen. Wat was dat leuk zeg, almdie hobbelpaadjes en met anderhalf uur ben je het hele eiland overgefietst op een rustig tempo, onderweg nog een drankje gedaan bij een super cute restaurantje en een prachtige zonsondergang gezien. Daarna snel douchen en nog even chillen want die avond hadden we afgesproken om met z'n alle iets te gaan drinken. Dit plan is helemaal in het water gevallen want we zijn elkaar misgelopen, toen heb ik met Jeremy en Virginie iets gegeten bij de irish pub op het eiland en lekker me bed in gedoken.

Dag 2 of 3, ehum ik hou het niet echt bij.
Omdat we afspraken hadden om een drankje te drinken begonnen we vandaag pas om 10.00u dus we konden lekker uitslapen en rustig ontbijten met een pannekoek. Om 10.00uur klaar staan en de uitrusting in orde maken voor ons eerste duik in de zee. We gingen met zijn alle op de boot naar Manta Point. Een super mooie plek om te duiken, we hebben heel veel vissen, enkele morenen, puffervis en nog veel meer gezien. Helaas hebben we de manta's miet gezien maar we hebben nog 3 duiken te gaan. De eerste paar minuten had ik erg last van mijn oren, ik kreeg ze maar niet goed. Ik ben toen stukje naar boven gegaan met iemand en opnieuw geprobeerd tot het wel goed ging. We zijn ongeveer 42 minuten onder water geweest en meerdere oefeningen herhaald die we in het zwembad hebben gedaan. Het was best eng onder water want er stond sterke stroming. Maar het ging me allemaal best goed af en waren snel klaar. Terug op de boot klimmen was echt een uitdaging. De golven hielpen niet en voor eht eerst je uitrusting uitdoen op zee is ook nog heel makkelijk. Terug bij het duikcentrum de tank losgemaakt van het vest en duikpak uit, op naar een lekkere lunch. Na de lunch hebben we ons uitrusting weer klaargezet voor de volgende duik. Dit keer naar Shallow Point, ik kan wel elke keer vertellen hoe mooi het is maar op elke plek waar we gedoken hebben was het mooi. En we hebben schildpadden gezien, wat een te gekke beestjes en wat zijn ze mooi. Hele grote en hele kleine, maar wanneer we het vroegen waren dit allemaal babies. Ik word wel een klein beetje bang als ik moet bedenken hoe groot een mama schildpad is. Tijdens de tweede duik hebben we ook nemo' gezien, zulke schattige visjes. Na de duik ging iemand uitleggen hoe alles schoongemaakt moest worden en gingen we de theorie doornemen. Ondanks dat mijn engels prima is, had ik echt moeite met alle duiktermen. Na de theorie kregen we ons logboek, daar hou je alle gegevens van een duik bij om je resultaten elke keer te verbeteren. Van vandaag was ik erg moe dus na de theorie iets gegeten en lekker voor me kamer de opdrachten maken en slapen. Ook had ik best last van me oren dus hoop dat het over was de volgende dag.

De laatste dag van de cursus gingen we twee duiken maken. We moesten weer erg vroeg op om ons spullen klaar te zetten en de boot te nemen naar Shark Point, het was wel een beetje eng om met haaien te gaan zwemmen maar had er heel veel zin in. We hebben ook daadwerkelijk haaien gezien, niet zo groot als je op tv ziet maar ze waren echt heel mooi. Ook hebben we weer schildpadden en een miljoen vissen gezien. Na de eerste duik de divelog ingevuld en het examen gemaakt, ik was wel een beetje zenuwachtig maar we hebben allemaal het examen gehaald dus geslaagd voor ons open water brevet, wheooehoee gefeliciteerd aan ons! We hebben toen met zijn alle lunch genuttigd en daarna klaar maken voor de tweede duik. We hebben weer haaien gezien en schildpadden, eigenlijk heel veel. En een prachtige koraalrif, het wordt echt goed onderhouden en verzorgd. Na de duik ons spullen voor de laatste keer schoongemaakt en opgeruimd. Het was echt heel gaaf om te kunnen duiken hier en super veel dieren gezien. Bedankt instructeur voor de goede zorgen en het duikbrevet. Na het schrijven van de divelog konden we ons pasje halen en kregen we een tshirt van de organisatie. Die avond heb ik lekker rustig aan gedaan, een plekje gezocht voor de volgende avond en mijn bootreis gepland. Morgen om 1540 verlaat ik dit prachtige eiland met een geweldige ervaring en mijn duikbrevet. Nog een laatste keer gezellig gegeten met Emma en daarna vieren dat we geslaagd zijn, helaas kreeg ik erg buikpijn dus heb het niet laat gemaakt.

Vanochtend heb ik de laatste spullen ingepakt en laatste keer ontbeten. Om 1030uur moest ik uitchecken en de sleutel inleveren van mijn paleisje. Op dit moment zit ik lekker in de warmte te typen wat ik allemaal heb meegemaakt, o en ik zou bijna vergeten te vertellen dat ze hier geen auto's hebben dus ze doen alles op de fiets of paard en wagen. De armepaardjes rennen de hele dag heen en weer over het eiland om toeristen of goederen te vervoeren. Ik ga nog even genieten van mijn laatste uurtjes Gili & tot de volgende keer x

  • 15 Oktober 2016 - 08:06

    Leon:

    Je hebt weer aardig wat beleefd en je duikbrevet gehaald klasse en top wijffie, mooi verhaal lijkt net of we er zelf zijn, have fun, groetjes papa,

  • 15 Oktober 2016 - 08:18

    De Buurtjes:

    Je bent een echte avonturier, gefeliciteerd met je duikbrevet. We kunnen niet wachten tot je volgende verslag, onwijs leuk geschreven

  • 15 Oktober 2016 - 09:26

    Corina:

    Wat schrijf je gezellig Kelly en wat maak je veel mooie dingen mee, echt gaaf zoals ook de duiken, je brevet!

  • 15 Oktober 2016 - 10:54

    Linda Janssen:

    Wat ben je toch ongelooflijk stoer! Wat een belevenissen allemaal weer! groetjes van ons allemaal

  • 15 Oktober 2016 - 20:00

    Mirjam:

    Wat is het weer leuk om te lezen... Het duiken is echt indrukwekkend. Gaaf hoor !! Maar ook al de andere dingen die je meemaakt... Kijk uit naar je volgende verhalen. xx Mama

  • 16 Oktober 2016 - 21:13

    Irma:

    In 1 woord geweldig. Ga zo door super.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kelly

Mijn naam is Kelly, ik ben ondertussen 24 jaar oud & ben verslaafd geraakt aan reizen na de eerste vier maanden Azie. En ben momenteel in Australie te vinden. Ik vind het heerlijk om te schrijven en mijn avonturen bij te houden dus ga lekker zitten & enjoy!

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 11391

Voorgaande reizen:

10 September 2018 - 09 September 2019

Going Down Under

03 Oktober 2016 - 05 Februari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: