Surabayaaaaa - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Kelly Janssen - WaarBenJij.nu Surabayaaaaa - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Kelly Janssen - WaarBenJij.nu

Surabayaaaaa

Blijf op de hoogte en volg Kelly

08 November 2016 | Indonesië, Soerabaja

De laatste dag in Lovina had ik eigenlijk maar twee doelen, een indonesisch telefoon kaartje kopen & naar een van de bekendste tempels van Bali gaan. Allebei mijn doelen zijn behaald maar hoe! 'S ochtends was ik al vroeg uit de veren ondanks dat ik de vorige avond nog gezellig ben blijven borrelen tot een uur of 2. Alvast mijn tas een beetje bij elkaar rapen en naar het ontbijt, die bananen pannekoeken zijn overheerlijk hier! Ik had al tips gekregen voor een telefoon winkel en omdat het nog niet te warm was, snel aan de wandel! Ik weet niet hoe lang ik erover gedaan heb maar het was warm, de stoep ging op en neer & ik was bijna van plan om op te geven maar toen zag ik het. De magische SA waar ik naar op zoek was, er kwam nog MSUNG achter aan maar die waren nog even verstopt. Opgelucht en badend in het zweet stap ik de 'winkel' in en kaartje gekocht die ik ook op Java & Sumatra kan gebruiken. De terugweg was vele male korter, erg fijn, en toen heb ik nog twee mensen opgewacht waar ik twee avonden mee aan het borrelen was geweest! Zij gingen vandaag vertrekken naar een andere plek & ik bleef alleen over. Voor mij lag nu een moeilijke beslissing; ga ik met een dure taxi die de weg weet naar de tempel, of gok ik op mijn goede richtingsgevoel en stap ik op een goedkope scooter. Na wikken en wegen heb ik, tegelijkertijd met me taxi naar de haven, een scooter gehuurd en de route bekeken. Dat ging mij wel lukken... helaas was ik de route al kwijt toen ik vertrok vanaf het tankstation dus ging ik de, toeristische route is het gezegde maar ik heb geen toerist gezien. Alle locals zaten me aan te kijken alsof ik verdwaald was & ik maar lief terug lachen. Af en toe mijn maps in de gaten houden. Na ruim een uur rijden, 20 keer stoppen & een giga mooi uitzicht aangekomen bij de tempel. Het was echt een prachtige tempel, maar onderweg begon het al te regenen en dat hield maar niet op! Onderweg had ik trouwens ook nog vrienden gemaakt, een jongen die ook stopte om te schuilen vond het logisch dat ik zijn nummer aan hem gaf omdat hij indonesisch is en ik een engelse zou zijn. Dat ging dus mooi niet gebeuren haha! Aangekomen bij de tempel zag ik dat me telefoon bijna leeg was dus ik snel weer op de scooter gestapt voordat ik geen route meer kon lezen, gelukkig op het nippertje gered! Hij viel uit op het moment dat ik de drempel over liep van mijn hostel.

Na dit hele avontuur op de scooter onder de douche gestapt en omgekleed want om 7 uur werd ik opgehaald door Suzan, ja ik had haar naam verkeerd begrepen oepsie. Na een korte wandeling plaats genomen bij een restaurant naast het dolfijnenstandbeeld, dit is het middelpunt van Lovina. Overheerlijk gegeten, fototje gemaakt en een zeer dankbare Suzan want anders zou ze allemaal maar op haar kamer blijven en nu was ze al twee avonden op stap met mij. Afscheid genomen en een fijne reis gewenst en van plan om me bed in te stappen. Dit liep helaas iets anders en ging lekker borrelen met twee jongens uit het hostel. Het was heel erg gezellig maar het werd best laat. Dit zou een korte nacht worden want de volgende ochtend zou ik om 9 uur opgehaald worden door de taxi. De volgende ochtend met een kater en 4 uurtjes slaap de taxi in gestapt naar de ferry naar Banyuwangi. Op naar het volgende avontuur op Java en het werd een avontuur. Ik werd bij de uitgang een soort taxi ingestuurd die me voor een klein bedrag naar het hotel bracht. Deze taxi leek echter wel op een auto die al minstens 5 jaar geleden op de schroot hoorde te staan. Maar ik werd netjes afgezet en na inchecken heb ik lekker helemaal niks meer gedaan. Er was in de buurt ook niet erg veel om te doen maar ik was wel erg moe. De volgende dag heb ik ook vrij weinig gedaan, het hotel bood alleen trips naar Bromo en Ijem aan, heel leuk maar onmogelijk met mijn knie. S ' ochtends op zoek naar een ATM, deze zat gelukkig in het hotel naast ons want me geld begon op te raken. Toch moest ik nog een keer op pad om mijn vervoer te regelen voor de volgende dag, met de trein naar Surabaya. Met een oude taxi naar de dichtstbijzijnde indomart gebracht en een ticket gekocht. Daarna terug naar de receptie om te vragen of ze mij naar het treinstation konden brengen. Een tijd afgesproken en ik kon rustig slapen nadat ik me tas had ingepakt. De volgende ochtend betijds op en na een kopje thee werd ik een beetje zenuwachtig van de jongen van de receptie. Hij gaf aan dat de baas, die me naar het station zou brengen, nog op tour naar Bromo was en dat het iets later werd. Gelukkig me trein gehaald en op naar Surabaya, dit was gelukkig maar een ritje van 6 uur en 20 minuten. Ik had ondertussen al 2 boeken uitgelezen in twee dagen tijd en met al dat reizen zat nummer 3 er ook aan te komen. Het eerste gedeelte heel comfortabel gezeten tot bleek dat ik, maar ik vermoed degene naast mij, verkeerd zat en dus moest ik verplaatsen naar een minder fijne stoel. Na de hele lange treinreis gaf ik er vrij weinig om hoe duur het zou worden naar me hostel, ik was kapot. Aangekomen in me hostel, super fijne bedden & schoon, lekker op bed gelezen & gekeken wat er te doen was in de buurt. Na een douche lekker me bedje in gekropen & dromen over allemaal mooie dingen.

Oh ja, voor ik het vergeet wil ik jullie kennis laten maken met Dave. Dave is me nieuwe vriend en ik ken hem leren kennen in mijn fantasie. Aangezien iedere indonees waartegen ik zeg dat ik geen vriend heb me een huwelijksaanzoek doet en me niet meer met rust laten leek dit me de beste oplossing haha!

De volgende dag een planning gemaakt met dingen die ik wou doen, allereerst naar de dierentuin. Het schijnt een van de grootste van indonesië te zijn maar zeker niet de diervriendelijkste. Sommige dieren zaten in erg kleine hokken en het was best zielig om te zien. Hier ben ik dus maar snel weg gegaan, lopend terug naar het hostel om toch nog een activiteit toe te voegen aan de dag; submarine museum. Dit is een mega onderzeeër die omgetoverd is tot museum en je kan er helemaal doorheen lopen. Het was erg leuk om te zien hoe het er daadwerkelijk uitzag toen der tijd. Nadat ik de onderzeeër ben doorlopen & een korte film had gezien ben ik gaan lunchen in een mega winkelcentrum. Daarna terug naar het hostel om mijn telefoon op de laden en door te gaan naar een moskee. Jeetje die was echt mega groot en mooi! Na een rondje lopen weer een taxi terug naar mijn hostel en heel blij achterkomen dat er nieuwe seizoenen van me serie op netflix staan. Aangezien het sociale gedeelte in de soep loopt omdat ik alleen ben heb ik me prima vermaakt :)

Nouja ik was niet helemaal alleen, er sliep ook nog een jongen voor een nachtje en dat heb ik gemerkt. Hij was hier alleen om vrienden op te zoeken en was dus erg weinig aanwezig. Tot hij weer terug kwam, alle lichten aan zette en weer wegging om bij terugkomst weer hetzelfde te doen. Daarbij ging hij de volgende ochtend weer vroeg weg met de nodige inpak herrie en lichten aan. Best een beetje jammer maar ik moest er toch betijds uit want ik had weer genoeg op de planning voor vandaag. Ik ben naar een sigaretten museum geweest en gezien hoe de sigaretten nog met de hand gemaakt worden. Het is zo bijzonder om te zien hoe hard deze mensen aan het werk waren en alles met de hand. In eerste instantie dacht ik dat alles versneld werd afgespeeld, zo snel waren sommige in hun werk. Na een korte tour met gids en het bewonderen van het werk door gegaan naar de volgende stop! Op naar de drakentempel, in de taxi met een super gezellige chauffeur. Deze chauffeur bood meteen aan om een korte tour te doen op het terrein omdat er zoveel te zien was, super aardig & lekker gebruik van gemaakt. Na de drakentempel op het verlaten terrein van een soort pretpark ook nog even een foto mogen maken bij een replica van een chinese tempel die in Beijing staat. Nadat alle foto's genomen waren nog even een rondje door de buurt en onderweg nog enkele monumenten mogen bewonderen was het tijd om terug te gaan. Afscheid genomen van de chauffeur en plannen maken om morgen te verplaatsen. Mijn treinkaartje regelen en volgende slaapplek geboekt kan ik nu lekker douchen en me bedje opzoeken want morgen ochtend gaat de wekker weer erg vroeg om naar Malang te gaan. Slaaplekker & geniet lekker van de sneeuw in nederland, dan geniet ik hier van het warme regenbuitje & de 25 graden :)

  • 08 November 2016 - 14:19

    Irma:

    Java here she's come

  • 08 November 2016 - 14:22

    Irma:

    He hoe kan dat mijn bericht komt maar half aan. Ik schreef ook"doe de groeten aan Dave en wij wensen jullie een mooie honeymoon

  • 08 November 2016 - 19:10

    De Buurtjes:

    Wederom een mooi verslag, en wat zie je er goed uit!

  • 08 November 2016 - 19:12

    Opa En Oma:

    Het is weer een geweldig verhaal wij genieten er me volle
    teugen van. je heb talent wat schrijven aan gaat
    en geniet er van.
    Oma Opa

  • 08 November 2016 - 22:43

    Corina:

    Oh Kelly, ik moet steeds zo lachen, ik zit op het randje van mijn stoel te lezen wat je meemaakt en dat denk ik oh...neeeee...écht...tjeutje en dan gelukkig loopt het goed af. Hihi. Zoals dat je doet voorkomen dat je die Indonesische jongen je mobiele nummer geeft, ik dacht Neee, niet doen. Schrijf jij uiteindelijk: nou mooi niet. hahaha... Geweldig. lekker doorgaan met geniet en plezier maken en van alles zien. Wat een reis! ik geniet van je verhalen en zit mee te genieten. :-)

  • 09 November 2016 - 12:45

    Linda Janssen:

    Wat een belevenissen allemaal weer en wat een genot om te lezen! Knap dat je zo je weg weet te vinden!
    Groetjes weer van ons allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kelly

Mijn naam is Kelly, ik ben ondertussen 24 jaar oud & ben verslaafd geraakt aan reizen na de eerste vier maanden Azie. En ben momenteel in Australie te vinden. Ik vind het heerlijk om te schrijven en mijn avonturen bij te houden dus ga lekker zitten & enjoy!

Actief sinds 26 Sept. 2016
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 11395

Voorgaande reizen:

10 September 2018 - 09 September 2019

Going Down Under

03 Oktober 2016 - 05 Februari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: